Ryktet om papperstidningens död är inte överdrivet

Anna Serner, vd för Tidningsutgivarna, skrev för några dagar sedan ett inlägg med anledning av den utveckling vi ser i USA där papperstidningar går omkull till höger och vänster (33 bara sen i december, enligt Resumé), och det faktum att så få av dagens unga mediekonsumenter säger sig se en framtid där de prenumerar på en morgontidning. Hon tycker att det fästs alldeles för mycket vikt vid vad de säger, och menar att om man frågat dagens tidningsprenumeranter för tio år sedan hade de också sagt att de inte skulle haft morgontidning.

Kristofer Björkman, grundare av Newsdesk, svarade redan samma dag att även om man ska ta det folk säger om sina vanor om tio år med en nypa salt, så grundläggs medievanorna i tidig ålder. Och att allt fler ungdomar i dag vänjer sig vid sociala medier istället för morgontidningar.

Personligen tror jag inte att vi kommer att ha morgontidningar i pappersform i framtiden, även om jag är övertygad om att vi kommer att ha det om tio år.

I dag finns det få, bra alternativ till att läsa tidningen på papper. De webbsidor vi läser idag är visserligen mer tidningslika än de vi hade för tio år sedan, och de erbjuder i många fall mycket mer än bara statiska tidningstexter. Men pappersnostalgikerna hävdar, med viss rätt, att tidningens gränssnitt fortfarande är oöverträffat. Och sen säger de ”… och man kan ju inte ta med sig datorn in på toa eller på tåget”.

Det är ett kortsiktigt tankesätt, och jag tycker Anna Serner tar lite väl lätt på de utmaningar tidningsbranschen står inför. Jag har sagt upp morgontidningen efter att ha märkt att jag mer och mer läser på min iPhone (även om det inte alltid är en njutbar upplevelse). Ingen vet exakt hur morgondagens mediakonsumtion kommer att se ut, men jag är övertygad om att det inte blir på papper. Om det sen blir på kontaktlinser, glasögon, e-papper, medialäsare, dimma eller nåt helt annat återstår att se, men det är den vägen vi kommer gå.

En annan sak vi vet är att de traditionella affärsmodellerna som bygger på att ta betalt för enstaka exemplar får problem när innehållet kan digitaliseras. De slutar helt enkelt att fungera, något som både Oscar Swartz och Anders Mildner skrivit bra om.

Så, istället för att luta sig tillbaka och fåfängt hoppas på att dagens ungdom kommer att bete sig som gårdagens ungdom, borde Anna Serner fundera på hur tidningar ska kunna ta betalt alls i framtiden. För som Clay Shirky skrev på sin blogg för en tid sedan – även om samhället inte behöver tidningar, så behöver vi journalistik. Bra journalistik kostar, men än är det ingen som kommit på hur de ska kunna ta lika bra betalt för journalistik som enbart publiceras digitalt.

About these ads

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 1 010 andra följare

%d bloggare gillar detta: