Sekundsnabba betalningar är nyckeln till betalt innehåll

För några dagar sedan skrev jag ett inlägg om hur internet kommer att se ut efter gratis-eran. Så här några dagar senare kan jag tycka att det är lite spretigt och otydligt, men jag får skylla på att det inte är helt självklart hur utvecklingen kommer att gå.

Att diskussionerna pågår för fullt är det dock inte tu tal om, något som Resumé noterat och skriver om i dag. Artikeln i Resumé tar inte upp så många svenska exempel, men de följer antagligen inte IDGs marknadschef Martin Fälltström på Twitter.

Lättare sagt än gjort

Jag har erfarenhet av att ta betalt för webbinnehåll från den tid då jag var Chefredaktör på MacWorld, och kan konstatera att det inte är lätt. Förutom priset finns flera saker som måste stämma om det ska fungera:

  • Innehållet måste vara värdefullt för en stor mängd människor (eller ”bättre och mer användarcentrerat” som Vassa Eggen skriver.
  • Innehållet måste vara unikt och svårt att kopiera, så att det inte finns lättillgängligt på andra ställen.
  • Det måste vara busenkelt att betala, a la Amazon.coms One Click.

Det här låter sig sägas rätt enkelt, men det är desto svårare att genomföra i praktiken. Fundera ett ögonblick på hur många nyheter du läser per dag som är unika för just den sajt du läser dem på, som är svåra att kopiera, och som dessutom är intressanta för stora mängder människor. Det blir inte mycket annat än krönikor, åsikter och analyser.

Sportjournalistiken visar vägen

Här tror jag att medier i allmänhet har rätt mycket att lära av sportjournalistiken.

Jag tror att det har att göra med att resultatet av en match i sig inte säljer tidningar. ”Matchen mellan Hammarby och Djurgården i går slutade 3-2” må vara korrekt, men det är ju alldeles för blodfattigt. Och det har det alltid varit. Så media har behövt addera värde utöver att rapportera fakta, och idag har de som följer sport följaktligen starka åsikter om vilken kanal/tidning/kommentator som är bäst. Sportjournalister har i högre grad än andra journalister egna varumärken och blir oftare ”kändisar” av egen kraft.

Men även om du har unikt material som det finns en betalningsvilja för, krävs en supersimpel betalningslösning.

Sekundsnabba betalningar nödvändiga

För vissa medier kan kanske prenumererat material a la Aftonbladets plustjänst vara en modell, men som Jeff Jarvis på Buzzmachine skriver, det är inte så de unga hittar sina nyheter. Faktum är att vi alla är notoriskt otrogna på nätet, och RSS, Facebook och Twitter har bara gjort det enklare. Jag vill inte välja mellan SvD eller DN, Expressen eller Aftonbladet. Jag vill kunna läsa på alla. Därför tror jag till skillnad från Jeff Jarvis att Wall Street Journals försök med mikrobetalningar är bra. Du ser en rubrik och betalar för den artikeln.

Men att du lyckats sätta en rubrik som är tillräckligt säljande för att få nån att betala 3:- för en artikel är inte samma sak som att du lyckats övertyga honom om att registrera sig och hala upp plånboken eller mobiltelefonen. Läsare på webben är otåliga och när vi ser en rubrik och klickar på länken vill vi läsa den nu! Om två minuter kan vi ha ändrat oss. Så det måste bli one-click, och på sikt måste det bli det från samma leverantör på massor av sajter.

Läsarna vill ha en lösning för alla tidningar

Det finns en fin tradition i Sverige där tidningar och förlag har gått samman för att lösa gemensamma problem som de inte själva har haft finansiella muskler att klara av – TT, FLT, gemensamägda tryckerier och Tidsam. Kanske är det dags för tidningarna att gå samman om ett nytt projekt – Tidningsbetalningar? Jag skulle lätt kunna tänka mig att betala för nyheter på nätet om allt som krävdes var att jag registrerade mig på ett ställe, och att jag sedan kunde läsa artiklar på alla sajter och betala genom att klicka en gång. Om jag däremot behöver registrera mig på alla olika sajter …

Vore tacksam att få höra vad du tycker om saken, så kommentera gärna nedan.

Uppdatering
13/5@13.22: Noterar att Dagens Media i dag tar upp frågan och intervjuar TUs vd Anna Serner och Expressens Thomas Mattsson. Thomas tror som jag att det blir svårt att ta betalt för nyheter. Anna Serner lutar åt att det blir lättare att ta betalt efter att ett antal tidningar slagits ut, och utbudet alltså blir mindre …

Kommentera

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 1 010 andra följare

