Vill Dustin.se överhuvudtaget sälja nåt?

Jag gillar att e-handla. Istället för att springa in och ut ur affärer och ömsom frysa, ömsom svettas, stå i kö och trängas med en massa andra mer eller mindre frustrerade människor, så kan jag i lugn och ro klicka mig fram till det jag vill ha, Googla lite för att se om det är nåt att ha, beställa och vänta på att paketet kommer.

I måndags beställde jag på detta vis en ny pulsmätare från http://www.maxpuls.se Det är en bra e-butik, och jag som aldrig handlat en pulsmätare i mitt liv förr hittade en enkel uppställning där jag kunde jämföra olika modeller. Jag valde en ganska enkel variant, CicloSport CP16is som har zonalarm och visar medel- och maxpuls. Det räcker för mig (tills vidare i varje fall). I går tisdag kommer jag hem och hittar ett paket med min nya pulsklocka i brevlådan.

Så ska e-shopping fungera. Snabbt och enkelt, och under tiden som jag väntade fick jag mail om status på min beställning.

Den som handlar på Dustin.se får förbereda sig på en annorlunda upplevelse:

I fredags beställde jag en skrivare för omgående leverans, eftersom den vi har på kontoret är trasig. I det här fallet hade jag fått ett produktnamn av vår IT-avdelning så jag behövde inte jämföra. Men redan här blev det konstigt – är du inte registrerad kund när du checkar ut måste du såklart registrera dig, men när du är klar med det kommer du inte tillbaka till utcheckningspunkten där registreringen startade, utan får själv leta dig tillbaka.

Jag beställde budbil eftersom det var bråttom, ett kontor utan skrivare är inte så muntert, och betalade med kort. Inom nån timme hade jag både fått ordererkännande och leveransbesked med kollinummer. Och nu blev det fel igen – kollinumret existerade inte i Postens system.

I lördags fick jag en faktura på mailen – men eftersom jag redan betalat med kort, varför kalla det för faktura? Det står i och för sig på fakturan att den redan är betald, men varför inte bara skicka ett kvitto? Det är ju det man brukar få när man betalat?

Måndagen gick utan att jag hörde av Dustin.se, men på tisdagmorgonen fick jag plötsligt en kreditfaktura. Det var ju lite konstigt, så jag kollade kollinumret för att se statusen på min beställning, men det funkade fortfarande inte. Så jag försökte utröna statusen på Dustin.se – men där framgick inget utom att min beställning var krediterad.

Jag gillar inte att kontakta kundsupport, och kundsupport vill normalt inte bli kontaktade (det är därför de ger dig möjlighet att själv kolla status på din order via deras hemsida), men nu tänkte jag att det var dags att höra av mig. Så jag skickade ett hövligt mail där jag påpekade att eftersom kollinumret inte fungerade så ville jag veta vad som hänt med min order.

I morse, när jag fortfarande inte fått någon skrivare och inte hört något från Dustin.se, ringde jag till slut. Där fick jag höra att jag inte varit på plats under måndagen, och att min order därmed hade avbrutits och krediterats.

Det här tyckte jag var konstigt – jag var inne precis hela måndagen, hoppade faktiskt över lunchen. Även om jag inte varit på plats kopplas min telefon till receptionen när jag inte svarar. Dessutom tycker jag att det är märkligt att bara avbryta en order, utan att vare sig ringa eller maila. Jag hade lite frågor helt enkelt, och blev vidarekopplad till kundsupporten. Där upplyste ett automatiskt system om att det var för många som ringde, så kunde jag försöka senare? Visst kunde jag det, men tyvärr med samma resultat.

Så, min upplevelse av Dustin.se i ett nötskal: inte helt lyckad registrering, kollinummer som inte existerar, fakturor som i själva verket är kvitton, budbilar som inte levererar till kontor med bemannad reception, dålig kommunikation,  och en kundsupport som vare sig är tillgänglig på mail eller telefon.

Jag har fortfarande inte någon skrivare – någon som kan rekommendera en e-butik som faktiskt vill sälja?

4 svar

  1. Beställ en hos CheapInk (www.cheapink.com). Inte sveriges vackraste webbplats men bra priser och bra service. Jag köper allt jag kan därifrån nu för tiden efter att ha upplevt mycket trista saker med Dustin.

  2. Själv har jag inga negativa erfarenheter med Dustin, men en väldigt positiv: deras Allriskförsäkring som är både förlängd garanti och försäkring mot stöld, olyckor etc. När Lottens burk blev stulen så fick vi en ny MacBook av senaste modell innan vi hann blinka.

    • Olle, Joacim, tack för kommentarer.

      I slutändan var det så att vi behövde en skrivare akut eftersom vår gamla var slut, och ingen av de andra stora kedjorna hade en, så jag försökte med Dustin igen, och då funkade det klockrent.

      Men jag tycker det är intressant att se hur företag hanterar situationer när de misslyckats, och där tycker jag Dustin misslyckades.

  3. Dustins kundservice är den sämsta i Sverige. Dom har aldrig varor i lager. För det första svarar de nästan aldrig. När de väl svarar är det någon som inte kan Svenska och kan inget om data. En gång frågade jag artigt hur mår du? Säljaren svarade då att jag är full och glad. Jag visste inte riktigt vad jag skulle svara på detta. En annan CIO som jag känner skulle beställa varor från Dustin och fick veta att han ringde dom för ofta och tog upp deras tid. Helt otroligt. Jag fattar inte varför Dustin är framgångsrika när Dustins kundtjänst suger fet.

Kommentera

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 1 010 andra följare

