Google Buzz är för lite och för sent för de flesta

Trots att jag sysslat med sociala medier sedan tidigt 90-tal och att jag ägnar en ansenlig del av min arbetsdag åt att delta i och fundera kring sociala medier, tycker jag att man kan vara rätt pragmatisk när det gäller nya tjänster.

  • Man måste omedelbart fatta vad de går ut på
  • Syftet måste vettigt
  • Det måste tillföra nåt nytt eller vara avsevärt bättre än nåt annat

Det här är inte nåt man ska behöva göra en massa efterforskningar för att få reda på. Antingen är idén så bra och självklar att det bara säger ”klick”, eller så har tjänsten blivit så stor att man behöver ta reda på vad alla är så upphetsade över. Facebook tillhör den senare kategorin. Flickr den tidigare, i varje fall innan Facebook också erbjöd möjlighet att dela med sig av bilder.

De senaste dagarna har det snackats mycket om Google Buzz, och frågan är då, ska man hoppa på Buzz nu?

För de flesta är Buzz inte tillräckligt bra eller nytt

  • Buzz är nån typ av life-stream, ungefär som Facebook, så det är lätt att fatta vad det går ut på.
  • Syftet är vettigt – det är kul att dela med sig av funderingar, bilder och annat.
  • Problemet är att det här inte är nytt och Google har inte lyckats göra det bättre än Facebook.

Alltså finns det egentligen ingen anledning för de flesta att vara på Buzz (om det inte handlar om den rent yrkesmässiga ”jag måste veta vad det handlar om”-aspekten).

Vissa typer kommer ändå att älska Buzz

Det här innebär inte att Buzz är ointressant. Jag kan se ett antal typer som kommer att gilla Buzz:

Tunga Gmail-användare med massor av kontakter blir nu automatiskt kopplade till dessa i ett nätverk. Man kan diskutera om man verkligen vill vara det, och jag vet inte hur Google låter dig styra vilka grupper som får se vad – men du får snabbt ett nätverk och det är naturligtvis smidigt.

Tunga Google Reader-användare som prenumererar på hundratals RSS-strömmar och gillar att kommentera nyheter kommer att gilla Buzz, speciellt om de dessutom är tunga Gmail-användare. På den här punkten vinner Buzz över Facebook på knock-out.

Google-älskare som redan använder Picasa, Youtube och några av de andra tjänster som finns på Buzz, men som inte redan tagit steget över till Facebook. Men det lär inte vara en särskilt stor grupp.

Långt kvar tills Buzz kan utmana Facebook

Att Buzz i dag skulle kunna utmana Facebook har jag mycket svårt att se.

Nyttan med Buzz står i direkt proportion till hur många av dina kompisar som har Gmail och hur mycket du använder det. För de flesta innebär det att det kommer finnas stora hål i bekantskapskretsen – och tror du att det är svårt att få dina kompisar upp på Facebook så vänta tills du försöker få dem att byta den mailadress de haft i 10 år bara för att kunna ta del av dina statusuppdateringar …

Om man sedan lägger till att Facebook kommer att få fullfjädrad e-mail så är det egentligen bara möjligheten att få en integrerad RSS-läsare med kommentarsmöjligheter som talar för Buzz – men frågan är hur länge Facebook kommer vara nöjda med att inte ha en sån funktion om det visar sig vara nåt folk vill ha.

Vad tror du?

About these ads

3 svar

  1. Tack så mycket, håller helt med. Larvigt och undrar om inte Buzz tar energi från Wave-lanseringen som verkar mycket vettigare & viktigare. Eller så finns en Grand Master Plan som kommer överrumpla alla, men hittills känns Buzz helt ointressant.

  2. Vettiga synpunkter. Själv tror jag att det blir så odramatiskt att Facebook, Twitter och Buzz kommer att existera bredvid varandra. För övrigt glömmer du Buzz’ verkliga unique selling point: Integrationen med Maps. Där har Google något att bygga på, som både FB och Twitter saknar än så länge.

  3. Integrationen med maps hade jag missat, men är det annorlunda än Gowalla och 4square?

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 1 010 andra följare

%d bloggare gillar detta: