Den enda sociala medie-policy du behöver: Don’t be stupid

Jag får ofta frågor om vad man får och inte får göra i sociala medier från både vänner och kunder. Då brukar jag berätta en historia, om vad som sägs vara Microsofts policy för sociala medier. Den är tre ord lång och lyder ”Don’t be stupid”.

Jag är ganska säker på att det är en påhittad historia, men jag tycker ändå att den säger det mesta om vad du (och dina medarbetare) bör tänka på.

I samma ögonblick som du delar med dig av något på sociala medier har du släppt kontrollen över det. När du laddat upp det finns det där, kanske för alltid. Det har inte så mycket med nätverkens säkerhet att göra som med att du inte kan styra vad dina vänner/fans/followers gör med informationen när de får den.

Självklart räcker det inte med tre ord för ett policy-dokument, men i nästan samtliga fall där jag läst om hur människor gjort bort sig i sociala medier, så hade den här regeln räckt.

Vill du ändå sätta ihop ett lite mer heltäckande dokument har Econsultancy sammanställt en lista med 16 exempel på sociala medie-policys. Har några år på nacken men kan tjäna som inspiration.

Uppdatering: Och så har det hänt igen. Tre anställda får sparken efter att ha betett sig som idioter.

2 svar

  1. [...] För några veckor sedan skrev jag ett inlägg om behovet av att ha en policy för sociala medier. Självklart måste en sån policy vara detaljerad och ge exempel och den måste anpassas efter bransch, företag och kultur. Men i de allra flesta fall räcker det med att ha en grundläggande princip klar för sig, och den kan sammanfattas i tre ord: Var inte dum. [...]

  2. [...] har tidigare skrivit om vikten av att ha en policy för sociala medier, men jag blir ändå oroad när jag ser jurister diskutera hur företag och deras anställda ska [...]

Kommentera

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 1 010 andra följare

