Därför kommer jag rösta på Piratpartiet

Jag vill bara förtydliga att jag inte längre är piratpartist: Därför kommer jag INTE att rösta på piratpartiet.

Jag är en ganska typisk moderat – uppväxt i norrort, universitetsutbildad, tjänstemannakarriär, bor i villa och kör Volvo. Jag har röstat moderat i hela mitt liv, och jag var moderat långt innan jag fick rösträtt. Därför blev jag naturligtvis väldigt glad när alliansen lyckades erövra regeringsmakten 2006.

På det hela taget tycker jag också, liksom de flesta svenskar, att alliansen har gjort ett bra jobb på de flesta områden. Jag kan tycka att man rört sig väl mycket mot mitten, men inser samtidigt att det inte går att förändra allt. Oavsett vilken regering vi har är Sverige ett socialdemokratiskt land.

Men jag har alltid identifierat mig med moderaternas liberala falang – jag är inte konservativ. Därför har det senaste årets händelser – FRA, IPRED, Telekompaketet, Spelutredningen – gjort mig förbannad, bestört, sorgsen och kamplysten.

Jag kan inte rösta på en regering som gör det möjligt att systematiskt övervaka de egna medborgarna (FRA).

Jag kan inte rösta på en regering som ger privata intresseorganisationer och bolag samma befogenheter som tidigare bara polisen hade (IPRED).

Jag kan inte rösta på en regering som försöker genomdriva bestämmelser som öppnar för att stänga av fildelare från nätet utan rättslig prövning (Telekompaketet).

Jag kan inte röst på en regering som öppnar för censur av Internet för att skydda statens monopol (Spelutredningen).

Min röst på Piratpartiet är en proteströst. Jag delar inte partiets alla åsikter, även om jag anser att upphovsrätten som den ser ut i dag är förlegad och behöver reformeras. Jag tror inte att det vore särskilt lyckat om Piratpartiet kom i regeringsställning, men det är uppenbart att våra politiker inte förstår Internet och är helt i händerna på film- och skivbolagens lobbyister. Piratpartiet behövs som en motkraft.

Därför kommer jag att rösta på Piratpartiet i EU-valet 2009.

3 svar

  1. Välkommen! 🙂

  2. […] Därför kommer jag rösta på Piratpartiet på Nils Holmlövs […]

  3. […] Posted on 05/08/2010 by Nils Holmlöv I ett av mina första blogginlägg beskrev jag varför jag skulle rösta på Piratpartiet. I mångt och mycket handlade det om en proteströst. I grund och botten tycker jag att Alliansen […]

Kommentera

