Tips: Använd Twitter för att uppdatera Facebook – med kontroll

Twitter ställer ju frågan ”Vad gör du just nu?” vilket ju är förvillande likt Facebooks statusrad. När jag började använda Twitter svarade jag lydigt på frågan, och det fungerade då bra även på Facebook. Och det är ju praktiskt att kunna uppdatera sin status på ett ställe istället för på flera. Men med tiden har jag märkt att jag använder Twitter annorlunda: Jag delar med mig av saker som jag hittar på nätet, jag skickar vidare (ReTweetar) bra Tweets från andra användare, jag för diskussioner och interagerar mycket mer. Det blir lätt 8-10 Tweets om dagen, fullständigt normalt på Twitter.

Problemet är att statusmeddelandet på Facebook inte används så. Facebooks status svarar fortfarande mest på frågan ”Vad gör du just nu?”

För att ytterligare bygga på skillnaden mellan Facebook och Twitter har jag, ganska självklart egentligen, olika målgrupper på Facebook och Twitter.

Facebook-applikationen SelectiveTwitter löser det här problemet. Allt jag behöver göra är att lägga till #fb i min Tweet, så skickas det till Facebook. Så nu kan jag både vara selektiv och effektiv på en gång. Smart.

3 svar

  1. Tack för tips om en bra lösning på något som jag inte riktigt fått att fungera med någon annan lösning

    • Kul att du gillade tipset, och tack för att du tog dig tid att kommentera. Det har ju blivit mycket upphovsrätt, integritet och annat här på bloggen, men meningen är ju att den ska vara lite bredare än så. Just nu tycker jag dock att de frågorna är de viktigaste på väldigt länge.

  2. Tack, för denna applikation och detta tips. Skall testa det och hoppas det fungerar bra!

Kommentera

