Internet efter gratis-eran – exklusivt, svindyrt och mötesorienterat?

Hur man ska kunna tjäna pengar på digitalt innehåll är något som många funderat på sen de första tidningarna på nätet såg ljuset får sådär 15 år sen. Det har gjorts åtskilliga försök att stänga och ta betalt för webbsajter, men med mycket få undantag har det gått åt helvete för de som försökt. Till och med NY Times avbröt sitt försök med prenumerationer, trots att det var ganska framgångsrikt. Men drömmen om en affärsmodell som bygger på att besökarna betalar för innehåll vägrar att dö (AP, Murdoch, Wolodarski). Det är inte konstigt – trots att tidningarna kan skryta med hög trafik på sina sajter lyckas de inte omsätta detta i pengar på samma sätt som i sina pappersupplagor.

The Economist deklarerade också nyligen i en artikel att det är slut med gratisluncher – igen. Och visst är det så att i slutändan måste ju någon betala. Men  betalda prenumerationer kommer inte att fungera i framtiden heller enligt Martin Langewald (Nieman Journalism Lab, Harvard). Även med generösa antaganden om hur många av sajternas besökare som kan tänkas bli betalande prenumeranter och hur mycket de kan tänkas vilja betala, så kan det aldrig kompensera för det bortfall i annonsintäkter som den minskade trafiken ger.

Så tidningarna sitter i en rävsax. Annonsintäkterna räcker inte, prenumerationsintäkter kommer inte att fungera, men att lägga ner är inte heller ett alternativ.

På annat håll diskuteras nu dessutom vad som ska komma efter gratis-eran. Seth Godin skrev nyligen om att gratis har varit normen så länge att det inte längre drar folk. Det är snarast en hygienfaktor. Han ser en framtid där sajtägare kommer att betala dig för att konsumera gratis … Seth Godin länkar även till ”Kate” på Outland Music som också har rätt intresanta tankar om vad som kommer efter gratis-eran. Kate funderar på den raka motsatsen till gratis, det vill säga att vi är beredda att betala jävligt mycket för riktigt bra kvalitet. Även vår egen Niclas ”Deeped” Strandh har funderat hur framtidens affärsmodeller ska se ut när man inte längre kan ta betalt för innehåll.

Vi lever i en brytningstid där konflikten mellan det digitala och det analoga börjar ställas på sin spets. Som konsumenter kommer vi att behöva vänja oss vid att börja betala, men de som tror att de kan börja tjäna pengar på nyheter – kommodifierat innehåll – bedrar sig. Det tåget har gått, om det ens någonsin stått inne på stationen. Jag tror att Niklas Strandh är inne på rätt spår när han säger att möten är grejen i framtiden. Möjligheten att få tillgång till människor – journalister, makthavare, producenter – är ett mervärde. Jag tycker även att Kates observation om den höga betalningsviljan för det exklusiva är intressant, även om den är välkänd på andra områden.

Så vart leder det? Jag är inte säker. Nischade seminarieliknande sociala medier där experter berättar för utvalda läsare om vad de vet, och påföljande diskussioner som sponsras av företag som vill nå en smal målgrupp? Men det är en spännande utveckling, och det vore väldigt intressant att höra vad andra tror om medias framtid.

Uppdatering
11/5@11.11: Wall Street Journal berättar att man kommer att lansera en mikrobetalningslösning i höst. Det här tror jag kan vara en smart modell faktiskt. Aftonbladet plus är billigt, men jag har inte lust att börja prenumerera för att läsa en artikel. Däremot kan jag tänka mig att betala för just den artikeln. Ska bli väldigt intressant att se hur det här utvecklar sig.

Ett svar

  1. […] betalt innehåll Publicerat 12/05/2009 av nilsholmlov För några dagar sedan skrev jag ett inlägg om hur internet kommer att se ut efter gratis-eran. Så här några dagar senare kan jag tycka att […]

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: