Domen mot Anna Odell är helt rätt

Jag ska villigt erkänna att jag inte kan särskilt mycket om konst, så jag är säkert ut på väldigt tunn is här, men jag tycker att domen mot Anna Odell är helt rätt. Jag har läst en hel del reaktioner på domen som alla går ut på att den skulle vara ett hot mot konsten, alternativt journalistiken (Expressen, Aftonbladet, DN), och jag måste erkänna att jag förstår deras synpunkter. Det kan tyckas orimligt att man blir straffad för att man bara gör sitt jobb. Men det är något som inte stämmer med detta resonemang, och SvD sätter i ett ledarstick i dag tummen på problemet. Det handlar inte om konst. Det handlar om ansvar.

Om man vill sätta allt ljus på en företeelse eller en lag som man tycker är djupt omoralisk kanske man måste bryta mot lagen. På det sättet följer Anna Odell en lång rad kända exempel på personer som protesterat, helt enkelt genom att bryta mot dem (jag kommer bara på Rosa Parks, utan att i övrigt göra några jämförelser mellan henne och Anna Odell).

Gör det du känner att du måste göra. Om du i den processen gör folk förbannade och bryter mot lagar, ta då ansvar för det.

Ett svar

  1. Jag ser det från en annorlunda synvinkel, men måste be dig besöka min blogg då utrymmet här inte medger att jag lägger ut min text här.
    http://farmorgun.blogspot.com/2009/09/samhallskritik-ar-val-ingen-konst.html

Kommentera

