Snabba mikrobetalningar avgörande för medias framtid

Min före detta kollega Per Torberger skriver ofta bra och läsvärt om media, men i sitt senaste inlägg – Medierna måste vara lika viktiga som att bajsa (sic!) – på omstartade Same Same but Different blir det (bortsett från rubriken) varken provocerande eller nytänkande.

Per skriver långt, riktigt långt, men hela texten kan sammanfattas i tre meningar:

1. Massmediernas grundläggande problem är inte betalningsmodeller eller distributionsmetoder.
2. Medierna måste leverera intressant, relevant, nytt och unikt innehåll för att behålla vårt intresse.
3. Vad vi istället hittar är omtuggad, gammal, ytlig, relevant på ett högre plan-information.

Jag tänker inte gå in på svårigheterna med att skydda själva nyheten, vilket i princip gör det omöjligt att producera material som är unikt, utan bara utgå från att nyheter är en stapelvara som inte kan skyddas. För med rätt betalningsmodeller behöver det inte vara ett problem.

Den grundläggande frågan är hur man gör för att få folk att betala för en produkt, om de kan få en identisk produkt till ett lägre pris nån annanstans?

Förpackning är ett sätt. Linux är gratis, men företag är villiga att betala för service runt omkring Linux. Översatt till media så kan du ta betalt för nyheter om din analys av nyheterna i betydande grad är bättre än konkurrenternas (exakt vad ”i betydande grad är bättre” innebär definieras av varje enskild läsare). Men det här är egentligen bara ett sätt att producera unikt innehåll som är svårt att kopiera.

Ett annat sätt att ta betalt för en produkt som går att få billigare nån annanstans är att ta ut ett pris som är lägre än kostnaden för att byta leverantör. Alla som köpt svindyr varmkorv efter att krogen stängt vet vad jag pratar om. Killen som säljer korv 20 meter från entrén kan ta ut lite högre priser än killen som står 100 meter neråt gatan. Klockan 03.20 går du inte 100 meter för att spara två spänn. Översatt till media så innebär det att priset på en nyhet måste vara så lågt, och betalningssättet så enkelt, att det inte är värt att gå till en annan sajt för att få den gratis.

Därför är betalningsmodellerna helt avgörande.

Om jag sitter på tunnelbanan och ser en intressant rubrik är det värt något för mig att slippa gå till en annan sajt och leta rätt på den storyn gratis. Om jag sitter vid datorn är det värt något att slippa behöva gå till en annan sajt och bara få nyheten, om jag kan få nyheten+analysen här om några sekunder.

Därför kommer SMS-betalningar aldrig att fungera i stor skala – det är för krångligt och tar för lång tid. Prenumerationstjänster är bara intressanta för de absolut största medierna, och är en återvändsgränd även för dem. Hittills har ingen enskild nyhet fått mig att prenumerera på Aftonbladet. Vad som behövs är ett system som tillåter mikrobetalningar på under en krona, som fungerar på många sajter, och som tar några sekunder att använda.

När vi får det behöver medierna inte oroas över konkurrensen från toabesök.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: