Håller ”sociala medier” på att bli nästa ”den nya ekonomin”?

Jag följde inte gamla SSBD, men nya SSBD producerar det ena inlägget bättre än det andra och jag läser intresserat de initierade tyckarnas åsikter. Senast ut i raden är Michael Zackrisson som diskuterar om det är bristen på pengar i sociala nätverk som gör att företagen inte förstår dem. Michael Zackrisson går så långt som att säga att sociala medier inte handlar om pengar.

Resonemanget är intressant, och i mångt och mycket håller jag med om vad Michael Zackrisson säger.

Att pengar omöjligt kan vara den huvudsakliga drivkraften i sociala medier kan vem som helst se – miljoner människor engagerar sig, men bara ett litet fåtal tjänar pengar. Men jag hade gärna sett en utförligare diskussion om pengarnas betydelse. Företag och personer har ju ofta helt olika drivkrafter.

För företag handlar det alltid om pengar. Även när syftet med att starta företaget inte är att bli stenrik, så måste du i längden alltid ha högre intäkter än kostnader. Företag som överlever har därför järnkoll på sina kostnader, verksamheter som inte kan visa vad de tillför företaget stryps obönhörligen.

Att sociala medier kostar pengar är det inget snack om, och från företagens håll höjs därför röster på att det är dags att visa på ROI:n för sociala medier. Förespråkarna för sociala medier å sin sida hävdar att frågan om ROI är felställd. Eller att sociala medier inte handlar om pengar

Jag tror det är fel väg att gå.

Det räcker inte med att säga att det är en ny verklighet, att sociala medier revolutionerar vårt sätt att kommunicera och att företagen måste börja se sina kunder på ett nytt sätt. Vi måste kunna visa var affärsnyttan ligger, i termer som företagen förstår.

Annars kommer ”sociala medier” som buzzord snart att ses på samma sätt som ”den nya ekonomin” – idén från slutet av 90-talet om att det gick att bygga företag utan att fundera på var intäkterna skulle komma från.

Annonser

2 svar

  1. Jag håller helt med dig, Nils. När investeringar bara motiveras med ”det är så hett just nu” eller ”alla andra gör det, vi hamnar efter” eller ens ”det är en strategisk investering…” så finns risken att man tio år senare sitter och skakar på huvudet, precis som vi gör idag med IT-bolagens övervärderingar runt millennieskiftet .

    Problemet med sociala medier, precis som med mycket annat, är att det är riktigt svårt att göra tydliga business case. Det i sig betyder ju inte att man låta bli att ta investeringen, men om man bara inte vet vad pengarna tar vägen så är det kanske bäst att inte utgå ifrån att den kommer att mångdubblas.

  2. Tack för kommentaren.

    Problemet med att inte ha en plan, uppsatta mål och tydliga sätt att mäta – om det sen är ROI eller något annat – är att uthålligheten kommer att bli dålig. Sociala medier är inte något man bestämmer sig för att göra i augusti och sen är klar med i november. Sätter du upp en Twitterfeed, blog, Facebook fan page eller Youtube-kanal kan det göra mer skada än nytta om dessa bara överges och står som ödsliga monument över en misslyckad satsning.

    Förutom att fundera på _vad_ man vill göra behöver man alltså utse _vem_ som ska göra det. Nu och i framtiden. Och då är vi tillbaka till det vi började med, det kostar pengar.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: