Hur viktigt är det du vill förmedla, egentligen?

Den här frågan plågade mig länge. Jag drev en egen blogg i slutet på 90-talet och bloggen hade bara en enda röd tråd; mig själv. Den riktade sig helt enkelt till de som var intresserade av Nils Holmlöv. Min mamma, min pappa och några till. Men jag slutade, för jag tyckte inte att jag hade så mycket intressant att berätta om.

Sen dess har jag dragit ner ambitionsnivån en aning. Jag har kanske inte så mycket intressant att säga, men numera ser jag det mer som ett samtal – varje mening behöver inte ge upphov till stora aha-upplevelser. Småtrevliga betraktelser räcker ibland.

Min poäng är att jag tror att jag kan bidra med en del till konversationen, men om du råkar missa något jag skriver så är det antagligen inte hela världen.

Och det är sällan så viktigt att jag påminner dig om det flera gånger.

När strömmarna korsas
Lite grovt kan man säga att sociala medie-sajter kan delas upp i två kategorier: källor och aggregatorer. Källor är bloggar, mikrobloggar, bildbloggar och liknande. Ställen där du själv lägger in saker. Manuellt. Aggregatorer är tjänster som förutom att acceptera manuellt inmatat innehåll, även automatiskt kan ta in innehåll från andra ställen.

Facebook är en typisk aggregator. Du har din profil och lägger upp bilder och statusmeddelanden och en och annan video. Men du kan även välja att automatiskt uppdatera din profil med saker du gör på andra sajter, som nya inlägg på din blogg till exempel. Dessutom har massor av andra sociala medie-tjänster små appar till Facebook, så att du kan visa vad du gör där även på Facebook. På det sättet kan du importera Twitter, Flickr, Posterous, Delicious, Google Reader och så vidare.

För att göra det hela lite mer komplicerat kan många sajter dessutom fungera som båda delarna – ibland som källa, ibland som aggregator. Importerar du till exempel ditt Twitterflöde på din blogg, som jag gör här bredvid, fungerar bloggen då både som källa och som aggregator.

Problemet uppstår när en ”superaggregator” som Facebook eller Friendfeed, importerar från flera olika tjänster där några också fungerar som aggregatorer. Det vanligaste problemet just nu är att det är väldigt lätt att uppdatera sin status på Facebook via Twitter, och att många även använder Twitter för att skicka ut automatiska uppdateringar när de uppdaterat sin blogg.

Det är på det här sättet möjligt att skicka ut både två och tre meddelanden om att du uppdaterat din blogg. I samma kanal!

Det är möjligt att det du har att säga är väldigt viktigt. Det är till och med möjligt att det är så ganska ofta. Men inte varje gång. Och då blir det bara spam när du påminner mig två-tre gånger. Var lite omtänksam om dina läsare och rensa bland flödena så att du undviker onödiga dubbel- och trippelpostningar.

Har du råkat ut för vänner på Facebook som dubbel- och trippelpostar? Har du själv gjort det? Vad är dina bästa tips för att styra upp i flödena? Kommentera gärna här nedanför.

Advertisements

2 svar

  1. Jag tror många som själva använder dessa tjänster är medvetna om att det handlar om flera olika tjänster / aggregatorer som publicerar samma ”händelse”. Man kan för det mesta se varifrån händelsen importerades. Jag brukar inte störa mig på dubbletter, men man kan tänka lite extra på hur man länkar ihop sina tjänster så får man inte allt för många . Man behöver inte länka ihop och autoposta allt, bara för att det går (tror ganska många gjort det misstaget någon gång :).

  2. Jag tycker inte det är så konstigt om man läser samma sak på Facebook, Twitter och Friendfeed – följer du en person på alla dessa ställen så är det oundvikligt. Det jag däremot kan tycka blir lite jobbigt är när öppnar Facebook och ser en person som kopplat sin blogg till Facebook, som kopplat automatiska uppdateringar om sin blogg till Twitter och Friendfeed, som i sin tur uppdaterar Facebooks status varsin gång. Det blir lite overkill.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: