Att jag tackar nej till ditt cause betyder inte att jag inte bryr mig

Jag tackar nästan konsekvent nej till alla Cause-inbjudningar jag får på Facebook. De kommer i vågor, men brukar snitta på 1-2 per vecka. Av samma skäl brukar jag tacka nej till nästan alla gruppinbjudningar, och jag är väldigt sparsam med att bli ett ”Fan” av någon sida.

Det är inte så att jag struntar i bröst-cancer, prostata-cancer, gatuvåld, fyllekörning, sälslakt, mangroveträsk, kvinnomisshandel, traficking eller någon av de femtielva andra goda initiativen som cirkulerar på nätet. När jag ignorerar din inbjudan att joina ditt cause mot fyllekörning så betyder inte det att jag tycker att fyllekörning är OK. När jag trycker bort rosa bandet så beror inte det på att jag är likgiltig inför alla de tusentals kvinnor som varje år drabbas av bröstcancer.

Problemet är att dygnet har 24 timmar, och de flesta är redan upptagna med annat. Mellan jobbet och familjen och ditt behov av sömn, hur många timmar per dygn har du kvar? En? Två?

”Cause” har några synonymer på engelska: campaign, movement, effort, drive, crusade. Crusade/korståg ger en fingervisning om vad det handlar om – att det är ett ideal eller en god sak, något du ska engagera dig i, bortom att trycka på en knapp.

Jag tror att alla mår bra av att engagera sig i något som bidrar till ett bättre samhälle utan man ser någon omedelbar egennytta. Man kan bidra med tid eller pengar eller både och. Men vi har alla begränsat med båda, och tar vi det lilla vi har och smetar ut det över för många olika saker …

Det är klart att jag bryr mig, men jag har valt vissa saker som engagerar mig, och därmed även valt bort alla andra.

Jag tycker inte att causes är fel, tvärtom är det ett bra sätt att öka medvetenheten om vissa problem. Ett slags spam som jag inte störs av att få. Men jag kommer förmodligen inte att acceptera att joina din cause.

För frågan som ställs är inte ”Tycker du att det är synd att kvinnor dör i bröst-cancer?” – frågan som ställs är ”Tycker du att bröst-cancer är ett så stort problem att du vill prioritera det framför leukemi, prostata-cancer, gatuvåld, kvinnomisshandel, traficking och de femtielva andra goda sakerna, och lägga timmar varje vecka och pengar varje månad på att stoppa det?”

Gör du det?

Ett svar

  1. Det blir svårt att täcka upp allt man är emot eller för med ett medlemsskap i en facebookgrupp. Många verkar känna sån panik att exempelvis bli tagna för pedofil att de är med i alla antipedofilgrupper. Som om man är pro det om man inte är med i en antigrupp. Dessutom, man kan gå med i denna gruppen: Nej till allt dåligt. http://www.facebook.com/group.php?gid=17243165558 😉 Eller kanske skapa en som heter Ja till allt bra för det blir lätt överanti med alla emotgrupper. Vad grupper i själva verket åstadkommer, mer än en personlig markering är också en fråga jag ställer mig.

Kommentera

