”I framtiden kommer nyheterna att hitta dig!”

Är fortfarande rätt omskakad efter att ha fått veta att en bekants hus brann i natt. Skälet till att jag skriver om det här på bloggen är sättet jag fick veta det på, men först lite bakgrund.

För ett par veckor sedan var jag på Disruptive Media’s ”Really Real Time Conference” som handlade om vad som händer när webben uppdateras i realtid och det är möjligt för människor att följa vad som händer, just nu, i olika delar i världen. En av talarna var Stowe Boyd som bland mycket annat även hävdade att i framtiden kommer vi inte att gå till olika nyhetssajter för att följa nyheterna – istället kommer vi att använda RSS-flöden men framför allt sociala nätverk som Twitter och Facebook för att få nyheter som är relevanta för oss.

Nyhetsflödet på Facebook blir din primära nyhetskälla. Det där låter nåt, eller hur, men åter nu till villabranden.

Olle och Lotten är båda journalister och en hel del annat, och som så många andra bloggar de. Olle och jag jobbade ihop på MacWorld för många år sedan nu, men vi håller fortfarande kontakten sporadiskt via Facebook, LinkedIn, telefon och andra ställen.

När kåken började brinna ringde Lotten på brandkåren, och började blogga. Jag följer inte Lottens blogg, men det gör Deeped som jag däremot följer. Deeped har kopplat sin blogg till sin Facebook-profil, så det är i Facebooks nyhetsflöde som jag alltså denna morgon får reda på att en av mina vänners villa brann. I natt! för några timmar sen. Och precis som Deeped och Jardenberg konstaterar jag bara – det krävs en speciell sorts bloggare för att uppdatera bloggen samtidigt som kåken brinner.

Jag vet inte riktigt vad jag vill ha sagt med det här. Men nog är det märkligt. Nyheterna kommer inte att vänta tills i framtiden med att hitta dig – det gör de redan nu.

Ett svar

  1. […] ”I framtiden kommer nyheterna att hitta dig!” « Nils Holmlöv […]

Kommentera

