Nu är det Social Media Backlash för hela slanten

De flesta är nog bekanta med Gartners hypekurva:

Gartner's hype curve

Först är det ingen utom early adopters som hört talas om det nya, sen stiger förväntningarna något oerhört och alla pratar om det, och sen kommer back lash:en när det går 13 på dussinet som dissar det nya. Och till sist blir tekniken okontroversiell och mainstream.

Just nu har vi en liten backlash för sociala medier i allmänhet och Twitter i synnerhet.

Stämningarna kring Twitter liknar, precis som Deeped redan för ett tag sedan påpekade, de man hörde om Facebook under senhösten 2007. Där fanns de som gick med för att testa, snabbt tröttnade på alla spel, och dramatiskt tillkännagav att de skulle släcka ner sina konton, var det 1 november?

Facebook idag är lika coolt som telefonkatalogen

Redan då hävdade jag att Facebook skulle bli odramatiskt – ungefär lika coolt som att vara med i telefonkatalogen, men samtidigt lite konstigt om man inte var med. Vi är inte där än, men vi är på god väg mot tremiljonersstrecket. Det är ungefär en tredjedel av alla svenskar eller nästan 40 procent av alla online.

Twitter är bara en liten rännil i jämförelse, en tummelplats för social media-evangelister, media- kommunikations- och marknadsföringsfolk, journalister och en hel del wannabes. Och det diskuteras otroligt mycket om Twitter på Twitter, precis som det diskuteras mycket om bloggar på bloggar. Och om media i media.

Men jag tror att man gör sig själv en ernorm otjänst om man väljer att inte se till potentialen.

Historien visar att vi alltid undervärderar kommunikationstekniken

När Internet startades befolkades det av datanördar. Den som tittade på Internet i dess barndom och inte tänkte längre än näsan räckte hade ganska lätt kunnat avfärda det med ”det här är överflödigt, informationen är inte jätterelevant och inte så intressant heller”.

När webben uppfanns var det som ett verktyg för forskare. Under 90-talet avfärdades webben gång på gång som ”ointressant” eller ett ställe där det ”bara fanns porr” av samma kortsiktiga människor. Varför skulle de som campar utanför Gekås bry sig om det här?

En fantasilös person som spelade poker online i början på 90-talet (irc-baserat, dvs med textgränssnitt) skulle aldrig ha förutsett det tidiga 2000-talets explosion av pokersajter. ”Poker handlar om att spela motspelaren, och hur gör man det om man inte ser honom?” Fråga Isildur1

Historien är full av den här typen av missförstånd – i telefonens barndom trodde man att ett av de stora användningsområdena skulle bli att ringa in och lyssna på konserter på distans …

Men vi människor älskar att kommunicera och anammar snabbt ny teknik om den hjälper oss att göra just det.

Mikrobloggandet är inte ännu en kanal – det är en helt ny typ av kanal

Jag ser samma potential i mikrobloggandet, där Twitter i dag är störst. Till skillnad från nästan alla andra sociala nätverk fungerar mikrobloggar verkligen som ett cocktail-party. Du behöver inte sätta upp en komplicerad profil, utan det tar bokstavligt talat en minut att komma igång. Du behöver inte känna nån för att delta, utan kan komma i kontakt med nästan vem som helst. Har du nåt vettigt att tillföra välkomnas du, annars inte.

Att tro att mediaeliten kommer få behålla den här typen av infrastruktur för sig själva är förbluffande närsynt och historielöst. Speciellt när det framförs av folk som ska vara proffs på området.

Med det sagt – jo, det är mycket hallelujah nu. Jag känner det själv när jag läser vissa inlägg om sociala medier, och jag ser det på mina kollegor när jag berättar om ytterligare ett socialt nätverk. Sociala medier kan inte ersätta tradmedia, närvaro på Twitter räcker inte för att bättra på imagen, och det råder fortfarande stor förvirring om vilka mått som är relevanta och hur man faktiskt ska bära sig åt för att ta fram dessa mått. Och var i h-e finns pengarna egentligen?

Men istället för att hänga upp sig på allt Twitter inte är idag – titta på vad det redan är, och vad det kan bli. Det jag ser på Twitter är inte bara ännu en kanal bland många andra – det är en helt ny typ av kanal.

Eller vad tror du? Kommentera gärna här nedanför.

8 svar

  1. Jag skulle påstå att din målgruppsanalys av Twitter inte riktigt stämmer, miss att inte ta in lite mer: det finns en massa fler personer än ”wannabees” och oss i bubblan: faktiskt helt vanliga människor. Det enda vi vet är att vi inte egentligen vet hur många svenskar som finns på Twitter. Vi har estimat utifrån globala siffror men de är ytterst osäkra.

    Och du glömmer bort alla politiker som använder tjänsten.

    Så i grunden håller jag med dig att faktiskt se vad det är – och vad det kan bli men jag tycker det finns en trist negativ klang och i grunden än en gång samma räckviddstänkande som idag känns extremt förlegat: det är skitsamma hur många människor som finns på en tjänst om det är rätt människor, dvs. personer som är hypersociala och vana att prata om saker de hittar. För de tenderar inte bara att göra det inom sin grupp utan också se till medvetet eller omedvetet att det sipprar ut.

    Den enda backlash jag ser är bland early adopters – och det är kanske snarare en normal form av utveckling. Om man inte väljer att följa sin nyfikenhet och gå vidare så är man väl sällan en early adopter? Däremot tror jag att man kan säga att fler och fler finner nytta med tjänsten så stannar man där.

  2. […] Nu är det Social Media Backlash för hela slanten « Nils Holmlöv […]

  3. Tack för att du tog dig tid att kommentera, det uppskattas.

    Man kan naturligtvis diskutera träffsäkerheten i min målgruppsanalys. Den är inte uttömmande, men min poäng är att Twitter är väldigt långt från mainstream ännu, och för det syftet tycker jag att den grova analysen räcker.

    Sedan tycker jag att du gör det för lätt för dig i ditt resonemang kring räckvidd. Å ena sidan har du rätt – det är viktigare att prata med rätt personer än att pusha budskap till massor av personer. Men hela den här diskussionen har sin upprinnelse i att många fortfarande räknar på räckvidd och har svårt för ”sociala medier-kramare” – då kan vi inte bara säga till dem ”du tänker förlegat”.

    Den backlash vi ser nu (och jag menar att den existerar) är delvis ett mediefenomen, ungefär som ”bloggdöden” på många sätt är det. Det är ju min subjektiva upplevelse, men jag ser fler och fler som tröttnar på hypen – bara det faktum att fem PR-chefer vågar gå ut och säga att de bara delvis själva deltar visar att det är OK att dissa Twitter nu.

    Men jag tror att man gör ett misstag om man på grund av det här mediefenomenet struntar i Twitter. Hade man lyssnat på de som för två år sedan hävdade att Facebook snabbt skulle försvinna hade man missat något som engagerar runt tre miljoner svenskar.

  4. […] Nu är det Social Media Backlash för hela slanten- Se även DeepEds kommentar. […]

  5. […] Som jag skrev då tror jag att de är helt fel ute, men så häromdagen skrev TechCrunch om en undersökning av Vik Singh som visade att överlappningen mellan det folk söker efter på Google och vad folk pratar om på Twitter bara är 2 procent. Det går naturligtvis att tolka den siffran på flera olika sätt, men den tolkning jag själv tycker ligger närmast till hands är att folk på Twitter inte är som folk är mest. Vi är inte normala helt enkelt. […]

  6. Jag håller inte med om att man kan applicera Gartner på sociala media annat än initialt. Man kan inte prata om en produktivitetsplatå. Måhända är det många som har konto på Facebook men det är det ju på MySpace och Lunarstorm med (två siter som enligt modellen då rimligtvis är produktiva just nu).

    Att mäta Facebooks eller Twitters framgångar eller frånvaro på framgång måste mätas på ett annat sätt än antal existerande konton. Konton är något man aldrig tar bort och 3 miljoner svenskar på Facebook är lika intressant som ditt mycket passande exempel, hur många svenskar finns i Telefonkatalogen. Svaret är nog klart fler och då är frågan, skulle du investera pengar i ett telefonkatalogbolag och när bläddrade du senast i en?

    Jag är däremot beredd att hålla med om att Twitter varit hårt hypat, särskilt av oss i relaterade branscher. Det jag inte är beredd att hålla med om är att det kommer komma ur någon form av svacka och helt plötsligt vara väldigt användbart (jag tycker ju däremot att det är jättebra och twittrar varje dag).

  7. Hej Magnus, kul att du kommenterade det här gamla inlägget.

    Hype-kurvan är applicerbar på folks inställningar till nyheter. Produktivitet i det här fallet ser jag inte som att sociala medier som helhet, eller någon av tjänsterna, är intressanta investeringsobjekt. Däremot hävdar jag att det är vettigt för företag att investera i sociala medier – följa, delta och kanske bidra – och att det är vettigt för privatpersoner att investera tid i det. Och efter den första tidens hype och besvikelse, inser allt fler det nu.

    Siffran tre miljoner _är_ intressant. Inte som indikator på någon slags verklighet, men att tre miljoner svenskar eller däromkring vid något tillfälle valt att regga sig … det är väl en 30-faldig ökning på typ två år, från en sajt som var ett fenomen redan då.

    Man kan inte dissa en sån siffra utan att samtidigt tala om vad som _vore_ en imponerande siffra i sammanhanget.

  8. Delar dina tankar. Gjorde själv nyss en tillbakabilck på hur det var i slutet av 90-talet med den IT-yra som blev grunden till Gartner Groups framtagande av Hype Cycle. Mycket av det som händer just nu inom sociala medier har paralleller. Sannolikt kommer en större backlash att komma, när nyttan och vinsterna inte kommer i det korta perspektivet. Men på samma sätt som efter IT-bubblan kommer man successivt att ta in det nya och sociala medier kommer att överleva, fast kanske i en lite modifierad form och kanske med andra verktyg än de som är heta idag. Se mer på http://tinyurl.com/ylp3bdv

    /Leif

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: