Trendspaning – nästa år tar vi med oss vännerna ut från nätverkssajterna

Det är december och därmed dags att summera året som gått, och fundera på hur nästa år ska bli. Per Torberger tror på mindre sammanhang, på SSBD finns en hel rad trendspaningar inför 2010, och vi lär nog få se fler innan december är slut. Så det här är mitt lilla bidrag.

Den trend jag pratar om här började faktiskt för över ett år sedan, och handlar om hur murarna runt de sociala nätverken blir lägre. Ett av de tydligaste exemplen på detta är Facebook Connect, som fick en lovande start – men jag är lite besviken över vad som ännu inte hänt. För er som inte vet vad Facebook Connect är kan det kort beskrivas som ett sätt att ta med sig sin profilinformation från Facebook, och använda den på andra sajter. Men läs gärna Mashable’s snart ett år gamla artikel ”10 Great Implementations of Facebook Connect” samt artikeln ”5 Great Examples of Facebook Connect on the iPhone” för exempel på hur det använts.

Den trend jag tror vi kommer att se nästa år, eller som jag i varje fall vill se nästa år, är att murarna runt de sociala nätverken börjar monteras ner ännu mer. På lång sikt tror jag nämligen inte att de sociala nätverkssajterna kan hålla vårt intresse på samma sätt som i dag.

Som de sociala nätverken fungerar i dag går man till en viss sajt – Facebook, Plaxo, LinkedIn, Myspace eller vad det nu är – och så är man social en stund. Sen klickar man sig vidare till en annan sajt, för att handla mat, köpa böcker, planera en resa, hyra film eller köpa en cd, eller bara läsa nyheter – och då är man plötsligt inte social längre.

Men frågan är – är det inte just vid såna tillfällen man verkligen vill veta vad ens kompisar tycker?

DN är såvitt jag vet först ut av de större sajterna i Sverige med detta – förutom sin vanliga ”Mest lästa”-lista har de något de kallar Vänners Nyheter – en lista över de mest kommenterade artiklarna i just din bubbla. Jag får det i och för sig inte att funka, men idén är strålande. Tänk om även cdon.com kunde rekommendera filmer, inte enbart utifrån vad du söker på, utan även utifrån Flixter’s movie compatibiltiy test? Tänk om du kunde se vilka resmål dina kompisar varit på, direkt på bokningssajten? Det här tror jag att vi kommer att få se betydligt fler exempel på under nästa år.

Så det är min minitrendspaning inför 2010 – att de murarna kring de sociala nätverkssajterna kommer att bli lägre eller försvinna helt, och att vi kommer att få se fler och fler sajter som integrerar sitt eget material med dina kompisars aktiviteter.

Vad tror du?

5 svar

  1. Det tycker jag låter som en trevlig och logiskt utveckling exakt av de skäl du nämner; både ur relevanssynvinkel och utifrån din tes kring det sociala mervärdet. Undrar bara hur intresserade soc.nätverken är att dela dylik info? Är det inte de enda ”värde” de har (information kring dess medlemmar)? Jag hoppas och tror dock att du får rätt.

    • Tack för din kommentar Patrick.

      Ska man vara petig och lite teoretisk så är ju informationen min … men jag förstår din synpunkt. Jag tror dock att det finns två faktorer som gör att de sociala nätverken kommer att tvingas men också vilja stödja den här utvecklingen:

      För det första tror jag att de flesta, men framför allt de så kallade ”hyper socials”, vill ha något slags digitalt hem, en plats där allt samlas. För mig är det Facebook, där samlar jag alla trådar, alla flöden osv.

      Det leder till det andra – de sociala nätverken får faktiskt _mer_ information av mig genom att låta mig ta med en del av den informationen på ett lätt sätt. När jag går till DN får de veta en del om mig, men det är bara Facebook som vet allt.

      Så det blir win win

  2. Och här ramlar väl Johan SvHs MyQube-tänk in lite grann, eller hur?

  3. […] stora nätverkssajter som gäller, kommer de rent av att ersätta mailande eller tar vi med oss kompisarna ut från nätverkssajterna? Är det mindre sammanhang som gäller och hur viktigt blir det att kunna sortera och selektera? […]

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: