Facebook – lika ocoolt och snart lika nödvändigt som mobiltelefon

Rebecka Åhlund skriver i dag en krönika om hur Facebook har blivit mainstream och gör en kort exposé över utvecklingen så här långt. Krönikan är inte speciell, men några av kommentarerna (de av Klas och Delux) fick mig att tänka tillbaka till 90-talet när mobiltelefonen erövrade Sverige.

Såhär skriver Klas:

Aningslöst
Det finns inte tre miljoner FB-användare i Sverige. Tänk att man fortfarande kan vara så aningslös om hur internet fungerar. Det finns tre miljoner skapade konton varav en stor andel är inaktiva. Dessutom har många konton skapats av samma personer, jag har själv skapat 6 konton genom åren för att jag ville testa något, kolla en referens, etc etc. Det vimlar av såna konton. Beskriv verkligheten som den är eller som vi har skäl att tro att den är, annars är det ingen idé att skriva alls.

och såhär skriver Delux:

vänd på steken
6 miljoner svenskar är inte med på facebook. Jag är en av dem, och är helnöjd med det!

Jag skaffade mig en Motorola Flare 1995. Den var stor, klumpig och hade en passningstid på 8 timmar med det slimmade batteriet. När jag skaffade den var det ingen av mina vänner som hade en mobiltelefon, och jag kommer inte ihåg om det här var före eller efter att ordet ”Yuppie-nalle” myntades, men oj vad folk dissade mobiltelefoner vid mitten på 90-talet. Man fick verkligen motivera varför man hade en.

De här stämningarna förändrades dock i takt med att allt fler skaffade nalle. Efter ett tag slapp man motivera varför man hade nalle, och efter ytterligare ett tag fick de som ännu inte hade skaffat nalle istället motivera det.

Och argumenten då går igen nu, fast om Facebook: de flesta har faktiskt inte mobiltelefon/Facebook, jag vill inte bli nådd hela tiden/berätta om vad jag gör, jag vill inte lägga mina pengar (tid när man pratar Facebook) på telefon, mobilen används ändå bara för att påminna om att köpa mjölk/jag vill inte läsa om vad folk äter till frukost osv. I dag betraktas en person utan mobiltelefon med skepsis. Vi är inte där med Facebook – men vi är på väg dit.

Det är riktigt att det inte finns över tre miljoner aktiva svenskar på Facebook. Det är korrekt att det inte är 350 miljoner aktiva användare i världen. Än sen? Siffrorna är vidunderliga även om du drar bort hälften och vi har kommit till en punkt där folk nästan generat känner sig tvingade att motivera varför de inte är med.

Den som inte vill vara med på Facebook ska naturligtvis inte vara det. Självklart inte. Du kanske har goda skäl – men jag tror faktiskt inte det.

3 svar

  1. […] This post was mentioned on Twitter by Gun Svensson and Nils Holmlöv, Stefan Krafft. Stefan Krafft said: RT @nilsholmlov: [Blogg] De som dissar Facebook idag är samma människor som dissade mobiltelefoner på 90-talet http://bit.ly/80X12o […]

  2. Din ironiska lista över goda skäl att inte vara på Facebook är ju ganska dum, det måste du väl ändå erkänna. Man kan tycka tvärtemot alla de fem påståendena utan att för den del behöva FB för sitt sociala liv. Och om man inte tycker sig behöva FB för sitt sociala liv, varför känner du ett behov av att argumentera för motsatsen?

    • Hej Klas, och tack för att du tog dig tid att svara.

      Ibland har man tur, och hittar någon annan som redan uttryckt det man själv känner: http://bergman.typepad.com/min_stund/2009/12/med-facebook-f%C3%A4ktar-jag-mot-d%C3%B6den.html

      Listan är inte helt allvarligt menad som du kanske ser, jag raljerar över vad jag tycker är konstiga skäl att inte vara med på Facebook. För mycket av det som jag gör på Facebook är _exakt_ samma grejer som jag gillar att göra i verkligheten och som jag vet att andra också gillar att göra i verkligheten.

      Ett återkommande tema för småbarnsföräldrar är brist på tid. Brist på tid att träffa vänner, brist på tid att föra samtal med andra vuxna. Om jag då hör det, och vet att Facebook löser många av de här sakerna, varför ska jag hålla tyst om det?

Kommentera

