Enskilda tjänster är ointressanta – det är modellen som är viktig

Computer Sweden skriver i dag en artikel om att Twitter är på tillbakagång. Jag är inte särskilt förvånad, att det är en backlash på gång skrev jag ju redan i höstas. Jag har inte väldigt mycket mer att tillägga, men har några kommentarer:

Visst är sociala medier hajpat just nu, men vad det handlar om är egentligen inget konstigt. Tekniken har under de senaste 10 åren kommit ikapp människans urgamla behov av att kommunicera med varandra. Tittar man på vad folk skriver om mest på nätet – mode, politik, sin vardag, nyheter, tv, kultur – är det identiskt med vad folk pratar om mest när de träffas på krogen eller hemma hos varandra. Det är inte nytt. Det lär inte försvinna.

Något som är nytt och som tekniken fört med sig är att det för första gången är möjligt för företag och organisationer att följa och vara med i samtalen. Forskaren Jeanette Fors spekulerar i att det här kommer att leda till att färre personer vill vara med på Facebook, men där tror jag att hon har fel. De företag som vill vara med i samtalen på nätet gör det på samma vilkor som alla andra, eller rättare sagt, de måste vara till och med mer ödmjuka än ”vanliga” användare. Företag som bara trycker ut reklambudskap utan att lyssna får kalla handen – de ignoreras, deras inlägg raderas eller de bannas beroende på vilket medium vi pratar om. Men det är sällan användarna som flyttar.

Det här är också en av förklaringarna till att det är svårt att definiera ett tillvägagångssätt annat än i väldigt lösa ordalag. Att tro att det ska finnas ett tillvägagångssätt för företag i sociala medier är lite som att tro att det finns ett enda tillvägagångssätt för att hitta en partner. Allt beror på vem du är, vem den andre är och vad du vill uppnå.

Vill du läsa mer har även Brit Stakston skrivit klokt om detta.

Annonser

4 svar

  1. Håller helt med: Det handlar om själva fenomenet med sociala medier, inte om enskilda tjänster.

    Däremot är detta med fler företag på Facebook intressant. Jag håller med dig om att företag som vill lyckas på till exempel Facebook måste minst lika ödmjuka som andra användare. Problemet är väl att eftersom Facebook är så hypat för företag är det många som ger sig in på det på fel sätt, det vill säga genom att trycka ut sina budskap. Och när för många gör på ”fel” sätt så kan det nog påverka Facebook negativt och i förlängningen vara en faktor som påverkar användarna att migrera till andra platser. Det är inget som sker över en natt och det krävs även andra faktorer (inte minst att det finns ett alternativ att flytta till), men det är ändå en faktor att ta hänsyn till tycker jag.

    • Tack för kommentar.

      Jag tycker ändå att man är rätt fredad på Facebook. Ingen tvingar dig att bli fan liksom, ingen tvingar dig att gå med i en grupp. Twitter är värre, men fortfarande inte farligt. Det är möjligt att det blir värre, men än så länge känner jag inte att det är nåt problem.

  2. Först , bra kommentarer om ifall det finns rätt och fel sätt att twittra etc. Jag ifrågasätter dock slutsatsen i hela CS-artikel om att Twitter ser en kraftig tillbakagång i antalet inlägg.
    Inga inlägg på Twitter från t ex Iphone eller några andra smartphones är med i statistiken vilket gör den helt missvisande och t o m värdelös. Om man inte vill mäta utvecklingen av twittrande från traditionella PC´s enbart. De som twittrar mest frekvent har gissningsvis en iPhone eller Android-phone och twittrar mycket den vägen, vilket alltså inte är med överhuvudtaget i statistiken. CS och sedan Aftonbladets slutsatser är alltså helt missvisande om du frågar mig. Blir ju lite extra krydda också att forskare som Jeanette ska förklara varför och gärna gör det. Om några veckor kanske hon förklarar varför vi gärna twittrar i mobilerna 🙂

    http://www.techcrunch.com/2010/01/12/twitter-usage-record/

    Annars tack för bra kommentarer på en mindre bra artikel.

    @pedroplaya

    • Det är ju många som ifrågasatt metoden att bara mäta trafiken på hemsidan, men jag valde att titta på en annan aspekt som gör eventuell trafikvolym ointressant. För mig är just sättet att hitta varandra det mest intressanta med Twitter – det är nytt och jag tror det kommer att överleva alldeles oavsett hur det går för just Twitter.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: