CanalDigital har missförstått innebörden av ordet fri

För ett par veckor sedan blev jag uppringd av en återförsäljare från CanalDigital som lovade guld och gröna skogar. Eller rättare sagt, Familjepaketet som innehåller 14 HD-kanaler och 50+ andra kanaler. För barnen är det ungefär samma sak, och jag tyckte också att det lät rätt bra eftersom jag är rejält trött på vår nuvarande kabel-tv-leverantör Transit. Och allt som allt skulle månadskostnaden faktiskt vara lägre än vad jag betalar i dag. Fler kanaler, bättre bild, billigare. What’s not to like? Men naturligtvis fanns det ett krux. Om vi ville att TV:n på övervåningen skulle fungera behövdes en separat digitalbox för den. Den är gratis, men tyvärr tillkom då en kortavgift.

OK. Så billigare skulle det alltså inte bli, trots allt. Men nästan.

Nu har jag tummen mitt i handen. Kanske inte riktigt, men jag har varken tid, ork eller lust att klättra omkring på huset och skruva fast parabolantenner och dra kabel. Så jag var fortfarande skeptisk. Men då sa säljaren det förlösande orden – ”Just nu bjuder vi på installationen”.

CanalDigitals nysvenska - "fri" betyder "kostar pengar"

Shit! Fler kanaler, bättre bild, nästan billigare och fri installation. Jag högg som en gammelgädda.

I helgen kom så paketen med parabol och mottagare, och barnen var i extas.

I eftermiddags ringde installatören. Och efter ett tag framkom att det här med ”fri installation” kan komma att kosta mig. ”Fri installation” täcker till exempel bara en installation, den i vardagsrummet. TV:n på övervåningen kostar extra. Och sen var det en massa andra saker som också kunde påverka, jag struntade i vad utan frågade bara ”hur mycket?”

– Det är svårt att säga, svarade han.

– Jag behöver inte ha en offert. Jag vill bara veta om vi snackar hundralappar eller tusenlappar extra.

Installatören knappade på sin miniräknare och svarade att det nog inte var omöjligt att tro att det kunde kosta uppemot 2 500 kronor extra, även om han inte kunde garantera att det på något sätt skulle vara ett tak.

Det är ganska mycket pengar för en ”fri installation” tänkte jag.

Så jag ringer till CanalDigital, och kommer fram på en gång och får prata med en otroligt trevlig Natassia i kundtjänst. Hon tror knappt sina öron. Även Natassia håller med om att 2 500 kronor är väldigt mycket för ”fri installation”.

Men vid närmare efterforskningar så visar det sig att CanalDigital har omdefinierat innebörden av orden ”fri installation”. För dem betyder det ”kan kosta uppemot 2 500 kronor extra, även om man inte kan garantera att det på något sätt skulle vara ett tak”.

– Det enda jag kan erbjuda dig är att ringa runt till andra installatörer och se om de kanske kan installera billigare, säger Natassia.

– Ursäkta? sa jag, helt förbluffad.

– Ja, det är det enda jag får erbjuda, förklarade Natassia.

– Låt mig se om jag förstått det hela rätt, sa jag. Ni har lovat mig fri installation. Ni använder er av underleverantörer för att fixa detta, och när de inte klarar av att leverera till det pris som Ni lovat, så vill ni att Jag ska ringa runt och leta efter andra underleverantörer!?

– Jag vet … men det är det enda jag kan erbjuda. Det är antingen det, eller så får du avbeställa.

Ridå.

Själv tycker jag att det här är uppenbart lurendrejeri, men du kanske tycker annorlunda? Skriv gärna nedan.

Uppdatering 1: När barnen förstod att det inte skulle bli några nya TV-kanaler bröt de samman och började gråta. De hade svårt att förstå att någon kunde säga att något var gratis, och sedan ville ha betalt för dem. Jag hade lite svårt att svara på det. Nu vill de skriva ett brev till CanalDigital och berätta att de kommer att anmäla dem.

Uppdatering 2: CanalDigitals PR-chef har (efter ett inte så anonymt tips) uppmärksammat det här blogginlägget och skriver ”Det du nämner i bloggen tar jag på största allvar och går vidare med direkt. Jag återkommer med svar så fort jag kan.” Och jag återkommer naturligtvis med en uppdatering när det händer.

8 svar

  1. […] This post was mentioned on Twitter by Nils Holmlöv, Jonas Ekelund. Jonas Ekelund said: RT @nilsholmlov: [Blog] Jag blir rejält förbannad på @canaldigitalse som tar betalt för sånt de säger är gratis: http://bit.ly/9S8wvZ R … […]

  2. Precis min bild av ”moderna säljare”. Ingen större skilnad mot ett Nigeria brev. Mitt bästa tips. Lägg på luren utan att lystna för det som kommer är bara lögner.

  3. Hade du läst kontraktet och villkåren hade du ju vetat detta på förhand… *facepalm*

  4. Bengt: men va? vadå kontrakt och ”villkår”?

    För det första, se över din grammatik. För det andra, hur fan ska man läsa ett kontrakt med tillhörande ”villkår”, när man köper en tjänst ÖVER TELEFON? *facepalm*

    Intressant att PR-chefen hörde av sig, följ gärna upp. Men för att klargöra, ni avbeställde allt och skicka tillbaka?

  5. […] Som jag skrev i går så tecknade jag avtal med CanalDigital via telefon för några veckor sedan, men när installatören som skulle hjälpa mig med min fria installation sedan ringde visade det sig att ”fri” plötsligt skulle kosta runt 2 500 kronor. […]

  6. Viss information döljs ibland från konsulter: så som denna fria installation. Att konsulten lovade dig en fri installation kan innebära att hans chefer felinformerat honom i första hand, eller ej utbildat honom rätt.

    Vi konsulter har bättre erbjudanden än återförsäljarna och om ett intresse finns ska man givetvis inte ha dövörat på som så många har. Och vi ordnar för våra kunder problem som funnits, men aldrig har ansetts vara ett problem innan man fått veta att man kan få det bättre! Som att fråga nån med svartvit TV ifall han är nöjd när han aldrig haft en färg TV innan. Men man måste givetvis vara lite kunnig i vilka företag man kan lita på.

    Mitt råd: kräv fri installation som du blivit lovad, eller använd 14 dagars ångerrätt ifall dem inte går med på dina villkor. Så ser du hur pass bra customer service bolaget har och ifall det är ett bolag som vill ha nöjda kunder som är levande reklam för deras produkt eller bundna onöjda kunder!

    • Tjenare ”Konsult” – hela den här grejen löste sig efter ett par dagar. Jag behövde inte betala för installationen, och faktum är att de ändrade hela sin kommunikation så att det blev tydligare att det handlar om subventionerad – inte gratis – installation.

Kommentera

