De som gillar er på Facebook är inte fans, de är läsare

Not your average fan

Det här är en lätt omarbetad version av ett blogginlägg som ursprungligen publicerades på LEWIS 360.

Att starta en Facebook-sida är nästan löjligt lätt. Allt som behövs är några klick, och sen ligger sidan uppe. Ett par mail senare har dina vänner och kollegor blivit era första fans. Men efter dessa första fans börjar det bli lite knepigare och frågan “Hur får vi fler fans?” har diskuterats på tusentals bloggar, seminarier och möten.

Problemet med dessa bloggar och seminarier är att även om de faktiskt ofta ger bra svar, så är “Hur får vi fler fans?” ofta fel fråga.

De är inte fans – de är läsare

Ordet “fans” kan vara förvirrande, eftersom det leder tankarna till fans av idrottslag och artister. Men ordet “fan” är faktiskt en förkortning av ordet fanatisk – och om vi ska vara ärliga, hur många företag utom möjligen Apple har fanatiska kunder? Vi kan nog i varje fall enas om att det krävs lite mer än ett klick med musen för att kvalificera någon som en fanatiker.

Att se era fans som läsare eller prenumeranter ligger närmare sanningen.

En överväldigande majoritet av de som gillar en Facebook-sida återkommer heller aldrig till sidan, så det enda som egentligen händer när någon gillar er sida är att de ger er tillåtelse att posta något i deras nyhetsström. Och tyvärr finns inte heller någon garanti för att ni får synas där särskilt länge.

Facebook bestämmer vad som ska synas i en användares nyhetsström med hjälp av en algoritm som kallas Edgerank. Utan att gå för djupt in på hur den fungerar kan vi här nöja oss med att konstatera att ju längre sedan en av era prenumeranter interagerade med något ni postade i deras nyhetsström, desto lägre är sannolikheten för att ni kommer att synas där igen.

Det här är ett av skälen till att antalet fans är en så dålig indikator på hur bra er Facebook-sida är – antalet fans säger nämligen inget om hur många som faktiskt ser vad ni postar. Så istället för att fundera på hur ni kan få fler fans, fråga er istället hur ni kan få fler av era befintliga fans att bli intresserade av det ni postar.

En Facebook-sida är en redaktionell produkt

När ni inser att era fans egentligen är läsare, så inser ni också att utmaningen med att driva en Facebook-sida mest liknar utmaningen med att vara en publicist. Det är en ständig kamp för att fortsätta vara engagerande och relevant. En ny prenumerant brukar nästan automatiskt öppna tidningen när den kommer, men efter de första numren är det framsidan som avgör om den blir läst. Om för många tidningar förblir oöppnade förnyar de inte prenumerationen. På samma sätt kommer för många tråkiga eller irrelevanta postningar att göra att era läsare slutar se era postningar.

När ni postar något på er Facebook-sida måste målet alltså vara att få läsarna att klicka på länkarna, öppna bilderna, titta på videofilmerna och gilla era postningar. Ju mer de klickar, ju högre Edgerank och ju mer sannolikt att de fortsätter se era postningar.

Så vad får folk att klicka? Det är det som är frågan, eller hur?

Det finns inget magiskt knep, allt hänger på vad ni själv sysslar med och vilka era läsare är. Men det finns några saker att tänka på för att fortsätta vara intressant. Ida Nilsson från Perspective Communication har postat några tips, och här är några från mig:

  • Era läsare är intresserade av er bransch och relaterade ämnen – om ni är en resebyrå kommer det mesta som har med resor, upplevelser och turism att vara intressant, även sådant som ni kanske inte erbjuder just nu.
  • Överraska! Självklart ska ni posta material som ni vet fungerar, men kom ihåg att nyckeln till att överleva i publicistbranschen är att leverera material som läsarna inte visste att de ville ha.
  • Blanda! Video, bilder och länkar fungerar på de flesta, men en del människor föredrar vanliga textuppdateringar så ni behöver lite av varje för att nå alla.
  • Var mänsklig. Håll marknadstugget borta från Facebook-sidan och att ge läsarna en glimt av vilka som uppdaterar sidan då och då skadar inte.
  • Sätt läsaren först. Läsarna förstår att ni vill sälja, men om inte minst 90 procent av det ni postar gynnar läsaren mer än er själva så kommer de att försvinna.

Det här gäller för övrigt alla sociala medier – oavsett om det är någon som följer dig på Twitter, prenumererar på din YouTube-kanal, läser din blogg eller har er i sin cirkel på Google+ så är frågan ni ska ställa er ”Vad vill mina läsare se? Vad vill de läsa?”

Annonser

4 svar

  1. Jag håller såå mycket med dig. Min absolut största rädsla (om jag skulle släppa vår Facebookgrupp öppen att uppdatera för vem som helst) är att man skulle mata ut information och pushiga säljtips som man tror gynnar företaget. Ett sånt företag är det ingen som vill följa. Jag har en fråga som jag alltid ställer mig innan jag gör en statusuppdatering: Skulle jag vilja se det här på min wall om jag vore ”fan”? Eller: Är det här, från hjärtat, för läsaren och inte en (ev. dold) säljpost? I såna fall – tänk om, tänk rätt. Det här med att tänka sig sina ”fans” som läsare – BRA! Har man det i bakhuvudet blir det så mycket lättare att publicera sånt som han/ hon vill ha. Bra blogginlägg 🙂

    • Tack. Jag tycker det är intressant det här med att bara låta vissa personer komma till tals på företagets Facebook-sida. Det följer ju det traditionella tänket med medietränade talespersoner, och jag förstår definitivt skälen till att man gör det.

      Samtidigt – det finns en väldig kraft i tanken på företagets anställda som ambassadörer. Jag funderar rätt mycket på det just nu, och vad man behöver göra för att nå dit. För jag tror att det kommer bli allt viktigare framöver.

  2. ”Det här är ett av skälen till att antalet fans är en så dålig indikator på hur bra er Facebook-sida är – antalet fans säger nämligen inget om hur många som faktiskt ser vad ni postar.”

    Det finns väl egentligen inget verktyg som Facebook erbjuder för att idag på ett enkelt sätt tydliggöra för hur många som faktiskt har tagit åt sig av vårt budskap? Jag följer hellre aktiva användare och antalet gilla och kommentarer istället för antalet fans men tycker inte att det räcker hela vägen. En snabb titt i Google Analytics avslöjar att det oftast är ett betydligt större antal personer som har klickat sig in på länken som vi har postat än som har gillat eller kommenterat aktiviteten. Sedan vill jag följa spridningen av inlägget – är det möjligt genom Facebook och Google Analytics idag? Hur många klickar in på länken, från Facebook, efter att ha läst det i någon annans nyhetsflöde etc. Hoppas att den kommande uppdateringen på Facebook erbjuder lite av de här möjligheterna.

    • Tack för kommentaren Johan. Jag har inte hunnit sätta mig in i nyheterna som Facebook presenterade i natt, men jag är ändå optimistisk om att de förändringar du efterlyser kommer att finnas med där. Bara det faktum att man kallar det för ”new Insights” vittnar om att man inser att det saknats en hel del viktiga mått, men lägger du till att man som privatperson kan se hur många som delar dina egna inlägg så vore allt annat mycket märkligt.

      Angående när vi får se ett verktyg som visar hur många som verkligen tagit åt sig av budskapen så tror jag dock att det ligger ett par år in i framtiden 😉

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: