Steve Jobs är död och en epok går i graven

Wireds förstasida är en episk hyllning till Steve Jobs

Jag fick meddelandet om att Steve Jobs är död av en vän som bor i USA. Han ringde mig 02.13 på morgonen. Den lilla anekdoten säger mycket om hur viktigt Apple varit i mitt liv, och hur många av mina vänner som vetat om det.

 Det går inte att överdriva Apples betydelse för hur vår värld ser ut i dag – den första persondatorn, den första persondatorn med färggrafik, den första persondatorn med ett grafiskt användargränssnitt, iPod, iTunes Store, iPhone, iPad. Och då har vi ändå inte talat om vad Steve Jobs gjort på Pixar.

Steve Jobs har revolutionerat fler industrier än de flesta hinner jobba i. Han var ett geni utan motstycke i näringslivet.

Men för mig känns Steve Jobs död oerhört tung även på ett personligt plan. Jag är en äkta Apple fanboy ända sedan jag första gången använde en Mac Plus nån gång 1986. Under nästan 10 år arbetade jag som journalist och chefredaktör på MacWorld. Apple har präglat hela mitt yrkesverksamma liv och Steve Jobs har betytt mer för mig personligen än någon rock- eller filmstjärna.

Det är alltså med tårar i ögonen jag läser hyllningarna på nätet, och jag är inte ensam.

Apples hyllning till sin grundare lär bli legendarisk

Alla svenska tidningar av betydelse har idag artiklar om Steve Jobs:

Aftonbladet – Världen sörjer Steve Jobs

Computer Sweden – En hel värld sörjer Steve Jobs

DN – Världen sörjer Jobs

Expressen – Världen sörjer Steve Jobs bortgång

M3 – Steve Jobs har gått bort

MacWorld – Farväl, Steve Jobs

SvD – En estradör med fingertoppskänsla

Men ska du bara se en enda video med Steve Jobs i dag, se hans tal till Stanford’s studenter från 2005.

Stay hungry, stay foolish.

2 svar

  1. […] de omedelbart fångar tidsandan. Vad som engagerar användare i hela världen i just denna sekund. I förrgår dog Steve Jobs och miljoner människor Twittrade om sin desperata saknad. Det är en sån där nyhet som folk […]

Kommentera

